A Kis vuk – Ponyvaregény skála

Kérlek, ne fojtsd alkoholba kétségeid! Ne, hidd el, nem megoldás a pszichoaktív szerek véráramba juttatása! Tudom, igen tudom. Felemészt a tudatlanság, elmar a bizonytalanságodból fakadó kín, hogy vajon miképp. Miképp lehet értékrendszerem ily stabil, mitől ilyen következetesek és túlontúl racionálisak érveléseim. Jer hát, barátom, vágjunk ösvényt magunknak együtt az érzelemtől fűtött véleményformálás kilátástalan erdejében a kritikus gondolkodás nemesfém nemzette pengéjével!

A Kis Vuk – Ponyvaregény skála

1.
Ami az első világháborúnak a mustárgáz, az a kortárs kultúrának az a borzalom, amit a fent megnevezett, animációs filmnek csúfolt audiovizuális átok jelentett és jelent akkor és azóta is. Talán csak a legkevesebbek kiváltsága, hogy kiérdemeljék ezt a nemes pontszámot, épp ezért kőkemény munka és tenni akarás szükségeltetik hozzá. A nevezett darabok ne csupán ótvarszarok legyenek, hanem még végtelenül buták is, miközben minden egyes játékperc megtekintése különös agresszióval támadja meg érzékszerveinket. Nincs apelláta, jelen halmaz gyarapítói a filmgyártás legaljasabb nívótlanságát képezik, nincs az a karakter, történetvezetés, pont, vessző, egyéb írásjel a forgatókönyvben, ami meggörbítené az értékelést.

2.
Ezen kategória legnagyobb erénye, hogy felmenti a nézőt a berendezési tárgyak módszeres átalakítása alól. Karakterei még mindig reménytelenül egysíkúak, történetvezetése még mindig bántóan ügyetlen, a képek és hangok még mindig szét-szétesnek a képernyőn, néhány elszórt tudatalatti pillanatában azonban már képes nem teljes mértékben felbaszni az agyad.

3.
A legélesebb minőségbeli választóvonal. A hármas már az a pontszám, mely fölött az adott produkció megtekintése akár fel is vállalható. A koncepcióból kivész a permanens instabilitás, a demagóg működés, ő bizony már nem lenne képes önerőből kitenyészteni egy generációnyi idiótát. Levetíthető gyengébb pillanataidban, társasági ütközések alkalmával, megfelel hangtompító háttérzajként közösüléshez, zuhanyzáshoz, székletürítéshez és a különböző test- illetve agyműködéssel járó tevékenységekhez (étkezés, gyúrás, kávézás, a holttest nyom nélküli eltüntetése, olvasás, makró tételek memorizálása). Minőségtelensége még mindig egyértelmű, butasága a napnál is világosabb, egy-egy gyengébb poénja, átlagos alakítása, fülbemászó dala vagy jóindulattal akár frappánsnak is nevezhető dialógusa azonban képes eleget tenni a mozgókép eredeti rendeltetésének. Vagy kicsit szórakoztat vagy kicsit közöl vagy kicsit nevel vagy mindegyik egy hangyányit vagy csak az egyik, de az épphogy csak. Ne várjunk tőle túl sokat, tessék elvárásainkat szerény képességeihez szabni!

4.
A háttérszerep felülírásán túl igényel már némi odafigyelést is. Bizony, elfelejthetjük a különböző minőségű melléktevékenységeket, mert a nyilván bármelyik esetben űzhető szexen kívül a négyeskék már igényelnek némi odafigyelést, netán agyműködést. De ha mégsem, szem nem marad szárazon a látvány nyújtotta gyönyörűségtől. A négyeskékre jellemző az esztelen látványszerűség, a „robbanás mindenekfelett” pénzközpontú elve. De ide sorolható az átlagos romantikus komédiák zöme is, a minimál tucathorrorok nagy része, esetleg James Cameron Avatárja, ami csak azért nem egyes, mert négyes.

5.
Az abszolút átlag. Isten alapcsomagja, anyu héj nélküli, műanyagdobozos uzsicsomagja, a kereskedelmi televíziók csúcsterméke, a programigazgatók és egyéb kreatívok ennél a pontszámnál húzzák meg a kínálat felső határát. Túl „minőségi”, nevelőcélzattal is bír, nem mellesleg túlmutat a testfolyások ihlette vásári ripacskodáson. Nem szabad! A halmazt gyarapító termékekre jellemző a látottak véleményezésére szolgáló vállmegvonás – ami különböző (ehh, ahh, háááát) kötőszavakkal nyomatékosítható -, étvágygerjesztő böffentés. Véleményed tehát már van, legfeljebb nem érzed, hogy szívesen pazarolnád rá a gondolataidat. Ettől függetlenül itt már valódi mozgóképes virtuozitásról beszélünk, a történet és a forma arányos eloszlásáról, a szereplők elviseléséről – nem ritkán a velük való azonosulásról – , az elégedettségről, amit a megtekintett játékpercek a nézőbe implantálnak.

6.
A könnyed és tartalmas időtöltés tökéletes megoldása. Jobb egy ötösnél, de még nem hetes. Átlag feletti, de még emészthető. A ráfordított energiáért cserébe itt kapjuk a legnagyobb élvezeti értéket, higgyétek el, elménk itt fog a leghálásabb éljenzésbe csapni, amiért voltunk olyan kedvesek, és nem próbáltuk megfojtani valami kulturális barbársággal vagy fokozott aktivitást igénylő vizuális egyenlettel. Ha nőről beszélnénk, nagy valószínűséggel javasolnám a tárgyalt ponttal bírók azonnali feleségül/férjül vételét, de a forma és a jelenlegi házasságkötési szabályok értelmében ezt nem tehetem. Javaslom azonban rendszeres megtekintését, ismerősöknek való ajánlását, különböző formájú és tartalmú összejövetelekhez, randevúhoz és szexuális együttlétekhez.

7.
Az igaz és tévedhetetlen minőség jelei itt mutatkoznak meg először. Ezen kaszt filmjei megérintenek és fiktív kalandra invitálnak másfél-két óra erejéig. A látottak tartalmilag és képileg is igazolnak valamit, reflektálnak egy-egy egyén vagy társadalom szempontjából releváns kérdésre, ám gyakran esnek abba a hibába, hogy a néző helyett próbálnak meg ítéletet hozni. Csupán esetleges részlehajlásuk, csúsztatásuk vagy információhiányuk vonja meg tőlük a jogot, hogy egy fejlettebb halmaz büszke képviselői legyenek. Igyekezetük, színvonaluk és lehetőségeikhez mért teljes maximalizmusuk a filmevolúciós skála egy elitebb szintjére predesztinálják.

8.
A kétszeres aranylabdás futballisták. Olyan klasszikusok vagy majdani klasszikusok, amik a különböző zsánerek élén, kiváló hadvezérekként indulnak csatába seregükkel egy minőségibb filmgyártás felé. Ha még nem is, egyszer lehetőségük lesz majd a kultfilmek nemes hegyfokáról letekinteni a kétségbeesett próbálkozók zsúfolt tömegére. A nyolcasokra jellemző megalkuvást nem tűrő mentalitás az, ami az ipart előre viszi. Nem csupán felveti a tökéletesség és a fejlődés lehetőségét, de egy gondoskodó tanár hanglejtésével próbálja megértetni a lázadó és minőségre cseppet sem fogékony nebulókkal, mi kell ahhoz, hogy célba érjenek. Az év végi toplisták dobogósai, ehhez hasonló nívót az adott évben csupán egy-két alkotás képes megugrani.

9.
Nincs mese, az egyetemes filmgyártás csúcsa. Ezt megelőzően, de még ezt követően sem fognak ennél belevalóbb produktumok készülni, az rossebhétszentség! Nem csupán kultfilmek vagy örökérvényű klasszikusok, de azok közül is a nagy öregek, a tanács végtelenül bölcs, az univerzum összes kérdését vizsgáló és tudó tagjai. Ahol tartalom és forma eggyé válik, ahol a pengeéles színészi játék és történetvezetési technika kéz a kézben jár, ahol az eddigiekre nem jellemző nevelési célzat lakozik. Tudja az adott generáció fő problémáit, mi több, kiutat javasol belőlük. Kritikus gondolkodásra ösztönöz, környezetünk összes fellelhető létformájának és problémafaktorának tüzetes vizsgálatára és megértésére. Arra a tapasztalatokon és megfigyeléseken alapuló, mára azonban már kihalt felfogásra, mely szeretné látni a fa mögötti erdőt. A kilencesek a filmgyártás abszolút csúcsai, azonban számos erényes funkciójuk mellett sem lehetnek tökéletesek.

10.
A hajszolt tökéletesség illúziója. A sosem érzés, a példanélküliség mindenható ura. Vele az élet egyszerre elviselhetetlen és fájóan gyönyörűséges. Tudjuk, hogy képességeink sosem fognak ezen szint elérésére feljogosítani, ködös jelenléte és örökös ösztönzése nélkül azonban korábban elért eredményeink sem léteznének. Kellesz nekünk, tízes, te ördögi szám, te éteri csoda!

Sikerekben és józan ítélőképességben gazdag értékelést kíván:

Slánicz Dániel

7 thoughts on “A Kis vuk – Ponyvaregény skála

  1. cukidani

    Sin City
    Oldboy
    Öldöklő angyal
    12 dühös ember
    Terminátor 2 – az ítélet napja
    Kapj el ha tudsz!
    Halálsoron
    Gran Torino
    Inception

    Az én szótáramban ezek mondjuk kilencesek

  2. Kereszt

    A pék süt, a kovács fémet munkál, a vadász vadászik és a 20-éveit taposó filmbuzi gyermek kritizál. Ha akarja a kedves olvasó, ha nem! Hogy miért is? A fene tudja… De mint ahogy említettem az imént a vadász vadászik, de Slánicz Dániel minden erőfeszítésével vadásza az igazi kritikára, már már görcsösen, de minek ragaszkodik ennyire a tökéletes kritikára? Kedves hívem erre a kérdésre nincs logikus válasz, mint ahogy arra sem, hogy eme színes palettán, minden egyes üde szín foltját felvonultató nagy betűs FILM ipart be zsúfoló Skálára?! Nem kell meglepődni, hisz találkoztunk már Gandalf és Scooby-Doo fair-nek kikiáltott harcának, voltak Dánielnek ilyen fajta kirohanásai, mi több meg volt sértődve ha egy képregényeken felnőtt fan ezt szóvá teszi.

    Következőkre hívnám fel a figyelmet:
    A bűn éjszakája 35%
    Az acélember kritika 45%
    Időről Időre kritika 60%
    Z világháború kritika 60%
    A Hobbit: Váratlan botlás 62%
    Gravitáció kritika 70%
    Isteni Műszak kritika 70%
    Tarantino elszabadul 75%
    Fight Club 95%
    Breaking Bad 100%

    Ezek osztályzatok igen, a szóban forgó kritikus osztályzatai. Hol is kezdjem? Az acélember 45% míg Isteni Műszak 70%!!! Dhjango elszabadul 75% míg Breaking Bad 100%…

    De térjünk vissza a skálájához. Avatar 4-es osztályzattal szerepel, míg a leggyengébb X-men 7-est kapott. Az igen! Ne foglalkozzunk ezzel, bár volna mit, de hadjuk. Lépjünk tovább, Breaking Bad 100% ez egy korábbi firkája, itt meg 10-es osztályzat nincs… Hogy miért hozok fel sorozatot? Csupán az okból amiért egy régi magyar mese szikla biztosan csücsül a 8. helyen!

    Nem tudom, hogy minek csinálsz ilyeneket…

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .